سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی انواع دانه قهوه

دانه های قهوه انواع مختلفی داره که طعم و مزه ی متفاوتی نیز هستند و هر کس با توجه به سلیقه خودش می‌تواند یکی از این قهوه ها یا ترکیبی از آن ها را انتخاب کند. 

 بررسی انواع دانه قهوه براساس نژاد درخت

گیاه قهوه نژادهای مختلفی را دارا است که در مناطق متنوعی از جهان نیزرشد خواهد کرد ولی بصورت کامل کلی معرفی انواع قهوه بر اساس نژاد درختچه آنها درچهار دسته دسته بندی میشوند:

  • نژاد قهوه عربیکا
  • نژاد قهوه ربوستا
  • نژاد قهوه لیبریکا
  • نژاد قهوه اکسلسا

شما می توانید این مدل قهوه ها را با یکی از قهوه ساز ها تهیه کنید که پیشنهاد ما به شما استفاده از قهوه ساز برند بوش می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قهوه ساز بوش می توانید به سایت نمایندگی تعمیرات قهوه ساز بوش در تهران مراجعه فرمایید.

معرفی کامل دانه های قهوه بر اساس نژاد آنها

در بالا برای شما انواع نژاد های قهوه را نام بردیم در ادامه برای شما هرکدام از آنها را شرح میدهیم با ما همراه باشید:

  • بررسی نژاد قهوه عربیکا: این قهوه زیاد ترین میزان تولیدات قهوه در جهان را دارا است نسبت به قهوه های دیگر خوش طعم تر و البته گران قیمت تر نیز میباشد، درختچه های این قهوه در ارتفاع 800 تا 2000 متری از سطح زمین کاشته خواهند شد و دلیل اینکه به این مدل  قهوه، قهوه کوهی نیز گفته خواهد شد این مطلب که در ارتفاعات بیشتری باید کاشته شود. درختچه قهوه عربیکا اغلب  درمناطق سودان، اتیوپی میباشد ولی امروزه نیز کشورهایی مانند کلمبیا به ساخت و پرورش این دانه های قهوه میپردازند.
  • بررسی نژاد قهوه روبوستا: قهوه روبوستا از درختچه هایی در ارتفاع کم تر در حدود 800 یا 900 متری از سطح زمین کاشته خواهند شد و همچنین میزان مقاومت درختچه های روبوستا در مقابل آفت و تابش نور به صورت مستقیم خورشید بسیار بالا میباشدو فقط تحت هر شرایطی که برای رشد هرچه بیشتر درختچه های قهوه روبوستا وجود خواهد داشت آب فراوان میباشد. این درختچه ها اکثر در کشورهای برزیل، اندونزی کاشته خواهند شد.
  • بررسی نژاد قهوه لیبریکا: ممکن است تا به حال نام نژاد لیبریکا رابه گوشتان نخورده باشد دلیل این کار پایین آمدن کشت شدن آنها به نسبت  به سایر دانه هامیباشد که در منطقه مرکزی و غرب آفریقا کشت خواهند شد.
  • بررسی نژاد قهوه اکسلسا: اکسلسا در حقیقت مدلی از زیر گروه دانه های لیبریکا با این اختلاف که به جای درختچخه گیاه آن به صورت درخت میباشد و جالبتر این است که فقط در ارتفاع 1000 تا1300 رشد میکند و اغلب از ترکیب شدن  آن با دیگر قهوه ها استفاده خواهند شد. و مقدار کافئین آن بسیار پایین تر از نواع دیگر دانه های قهوه میباشد.

شرایط کشت و منطقه ای که درختچه های قهوه در آن رشد میکنند همچنین نوع نژاد آنها در طعم قهوه تاثیر مهمی دارد که در ادامه به بررسی طعم انواع دانه های قهوه بر اساس نژاد های مختلف میپردازیم:

  • در مورد دانه های قهوه عربیکا میتوان گفت که میزان کافئین آن 5/1 درصد است یعنی طعمی تلخ برای ما خواهد داشت و البته چربی و ترشی بیشتری نیز دارند به همین دلیل است که دانه های قهوه عربیکا طرفداران بسیاری نیز در سرتاسر دنیا دارد.
  • درصد کافئین در قهوه روبوستا بالاتر از قهوه عربیکا بوده به همین دلیل دارای طعمی تلخ تر و سنگین تر میباشد و بیشتر مناسب با ذائقه افرادی است که طعم قهوه هایی مثل اسپرسو را ترجیح میدهند.
  • در مورد قهوه لیبریکا میتوان گفت که دانه های آن در هنگام دم کردن رایحه ای دودی را ایجاد میکنند.
  • میزان کافئین دانه های اکسلسا 86/0 میباشد به همین دلیل طعمی بسیار ملایم و سبک دارد.

شاید آشنایی بیشتر با انواع دانه های قهوه و ویژگیهای آنها برای شما علاوه بر بالا بردن اطلاعاتتان کمکی برای پیدا کردن قهوه ای با میزان متفاوت از کافئین بوده شما میتوانید با مطالعه مقاله بالا از انواع دانه های قهوه محل رشد آنها و همچنین میزان کافئین و طعم آنها مطلع گردید و دانه ی قهوه ی که نزدیکترین مشخصات به سلیقه شما را دارد را انتخاب نمایید.